3 cylindrowy diesel

W ostatnim czasie pojawiło się kilka samochodów osobowych wyposażonych w 3 cylindrowy silnik wysokoprężny. Takie silniki posiada np. Mini COOPER D, Skoda Fabia II 1.4 TDI, Skoda Fabia III 1.4 TDI,  Volkswagen Polo V 1.4 TDI,

Dlaczego 3 cylindrowy silnik diesla to nowość?

Do tej pory silniki diesla posiadały minimum 4 cylindry, jak typowe diesle 1.9 TDI, 2.0 TDI czy 1.6 TDI. 3 cylindrowe silniki diesla były znane… z niewielkich ciągników rolniczych.

Silniki 3 cylindrowe były stosowane w samochodach osobowych, ale jako silniki benzynowe. Silnik 3 cylindrowy, z uwagi na swoją budowę charakteryzuje się dużo gorszą kulturą pracy niż popularne silniki 4 cylindrowe. Dodatkowo silniki diesla pracują bardziej „twardo” niż benzynowce. Połączenie diesel + 3 cylindry to z zasady gorsza kultura pracy… chyba, że producent włoży dużo pracy i zaplecza technologicznego by było lepiej.

Dlaczego producenci oferują 3 cylindrowe diesle?

Skoro kultura pracy będzie z zasady gorsza niż silnika 4 cylindrowego wydawałoby się nonsensem konstruowanie silników 3 cylindrowych. Tak jednak nie jest. Główną zaletą 3 cylindrowego silnika jest wysoka ekonomia. Mowa oczywiście o silnikach o małych pojemnościach (poniżej 1.6 litra). A dzięki turbodoładowaniu i nowoczesnym układom wtryskowym większa pojemność w nie wielkich samochodach nie jest potrzebna! Innymi słowy istnieje pewna optymalna pojemność przypadająca na jeden cylinder pod względem zużycia paliwa. Przy silniku o pojemności lekko powyżej 1 litra dużo bardziej jest optymalny silnik 3 cylindrowy niż 4 cylindrowy. Oczywiście, jeśli producent posiada już opracowaną odpowiednią technologię koszty produkcji silnika o jednym cylindrze mniej będą niższe. Mniejsze będą koszta bloku silnika, cylindrów, łożyskowania wału korbowego i układu zasilania (3 zamiast 4 wtryskiwaczy).

4 myśli nt. „3 cylindrowy diesel

  1. Lesław

    Ekolodzy i koncerny motoryzacyjne chca doprowadzic ludzi do irytacji przez kiepska kulture pracy i niska zywotnosc silnikow by potem zaoferowac samochody 2-3 razy drozsze: auta elektryczne ale o znakomitej kulturze pracy (elektryczny silnik pracuje prawie bezszelestnie) i niskiej awaryjnosci.

    Odpowiedz
  2. Wiktor

    Do małych aut w zupełności wystarczają dwa cylindry. Trzy to za dużo, stopień skomplikowania dla wyrównoważenie silnika taki sam jak w 3 cylindrowym a optymalna pojemność jednego cylindra to coś w okolicach pół litra. Więcej niż litr silnika nie jest potrzebny do małego auta. 1.0 TDI wystarczyłoby spokojnie.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *