8 biegowy automat BMW

W 2008 roku BMW zaczęło stosować w serii 7 F01/F02 8-mio biegowy automat. Była to skrzynia o oznaczeniu 8HP produkowana przez ZF.

Jedna skrzynia, we wszystkich modelach

Obecnie ta skrzynia jest dostępna we wszystkich aktualnie sprzedawanych samochodach tej marki. Począwszy od małego BMW serii 1 (oprócz BMW 114i gdyż tam dostępna jest jedynie skrzynia ręczna) o oznaczeniu F20/F21, skończywszy na BMW serii 7 F01/F02 oraz seriach X. Nie posiada jej jedynie BMW Z4 E89, które jest stosunkowo starą konstrukcją i niewielkim autem typowo sportowym, gdzie podstawową skrzynią biegów jest skrzynia manualna.

Na naszych drogach najczęściej spotkamy ją w BMW F30 318d oraz 320d.

Oczywiście fizycznie nie jest to ta sama przekładnia automatyczna, lecz ta sama konstrukcja, tak naprawdę w BMW występuje kilka jej odmian.

Pierwsza generacje 8HP

Przekładnia 8HP doczekała się już dwóch generacji. Pierwszą generacje ze skrzyń stosowanych w BMW stanowią skrzynie

  • 8HP45 do 450 Nm w dieslu i 500 Nm w benzynie
  • 8HP70 do 700 Nm w dieslu i benzynie

Druga generacje 8HP

Drugą generację 8HP stanowią skrzynie:

  • 8HP50 do 500 Nm w dieslu i benzynie
  • 8HP75 do 750 Nm w dieslu i benzynie

Oprócz tego skrzynie 8HP są stosowane mi. w samochodach marek Chrysler, Dodge, Jeep, Iveco, Maserati, . Najmocniejsza wersja, niestosowana w autach BMW 8HP90 jest oferowana mi. w Audi SQ7 i Rolls-Royce Ghost.

Zestopniowanie skrzyni 8HP
1 2 3 4 5 6 7 8 R
4.714 3.143 2.106 1.667 1.285 1.000 0.839 0.667 3.300

Skrzynia z racji dużej ilości przełożeń posiada ogromną ich rozpiętość sięgającą ponad 700 %. Oznacza to, że na ostatnim 8-mym przełożeniu silnik samochodu kręci się ponad 7 razy wolniej niż na jedynce jadąc z tą samą prędkością.

Pierwszy automat ze Start and Stop i możliwością jazdy na luzie

Przekładnie 8HP drugiej generacji współpracują również z opcjonalnym systemem Start and Stop. Do tej pory, w automatycznych skrzyniach biegów, nie było to możliwe gdyż nie znano sposobu na szybkie „rozpięcie” napędu w przypadku wyłączania silnika i szybkie jego spięcie po starcie silnika. Przełączenie z N na D w automatycznych skrzyniach biegów po prostu trwało zbyt długo i funkcja Start&Stop nie działałaby wystarczająco komfortowo. W II generacji skrzyń ZF8HP problem został ten rozwiązany, przy okazji samochody zyskały inną ciekawą funkcję: możliwość jazdy na luzie. BMW ograniczyło maksymalną prędkość przy której 8-mio biegowe automaty „wrzucają same na luz” do 160 km/h.

7 myśli nt. „8 biegowy automat BMW

  1. Lew

    8 biegów to za dużo. Należy iść w kierunku przekładni bezstopniowych CVT, które bardzo dobrze sprawują się przy większych mocach i momentach co pokazał Nissan w modelu Murano (265 KM). Da się? Da!

    Odpowiedz
  2. Adrian

    Szkoda, że BMW nie postawilo na rozwód bezstopniowych przekładni jak zrobiło to Audi. W niewielkich samochodach jest to niedocenione.

    Odpowiedz
  3. Intruz

    Wszyzstko ponad 5-cio biegowe 5HP gdzie koszt naprawy wynosi 4 tysiace zlotych czyli srednia krajowa to jest zdzieranie skory z klienta.

    5hp ma juz wystarczajaca rozpietosc i kulture pracy (lockup)

    Odpowiedz
  4. Anton

    Dlaczego BMW nie stosuje przekładni dwusprzęgłowych, które są standardem już nawet w Renault (np. 1.6 TCe)? Przecież takie skrzynie mają o wiele wiekszą sprawność.

    Odpowiedz
  5. Rzeczoznawca samochodowy

    Najpierw zrobili diesle generujące 400 Nm z 2 litrów pojemności, które praktycznei nie wymagają wielu przełożeń. A teraz zrobili automat, który wcale nie potrzebowałby takiego silnego i elastycznego silnika…

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *