3 cylindrowy diesel

W ostatnim czasie pojawiło się kilka samochodów osobowych wyposażonych w 3 cylindrowy silnik wysokoprężny. Takie silniki posiada np. Mini COOPER D, Skoda Fabia II 1.4 TDI, Skoda Fabia III 1.4 TDI,  Volkswagen Polo V 1.4 TDI,

Dlaczego 3 cylindrowy silnik diesla to nowość?

Do tej pory silniki diesla posiadały minimum 4 cylindry, jak typowe diesle 1.9 TDI, 2.0 TDI czy 1.6 TDI. 3 cylindrowe silniki diesla były znane… z niewielkich ciągników rolniczych.

Silniki 3 cylindrowe były stosowane w samochodach osobowych, ale jako silniki benzynowe. Silnik 3 cylindrowy, z uwagi na swoją budowę charakteryzuje się dużo gorszą kulturą pracy niż popularne silniki 4 cylindrowe. Dodatkowo silniki diesla pracują bardziej „twardo” niż benzynowce. Połączenie diesel + 3 cylindry to z zasady gorsza kultura pracy… chyba, że producent włoży dużo pracy i zaplecza technologicznego by było lepiej.

Dlaczego producenci oferują 3 cylindrowe diesle?

Skoro kultura pracy będzie z zasady gorsza niż silnika 4 cylindrowego wydawałoby się nonsensem konstruowanie silników 3 cylindrowych. Tak jednak nie jest. Główną zaletą 3 cylindrowego silnika jest wysoka ekonomia. Mowa oczywiście o silnikach o małych pojemnościach (poniżej 1.6 litra). A dzięki turbodoładowaniu i nowoczesnym układom wtryskowym większa pojemność w nie wielkich samochodach nie jest potrzebna! Innymi słowy istnieje pewna optymalna pojemność przypadająca na jeden cylinder pod względem zużycia paliwa. Przy silniku o pojemności lekko powyżej 1 litra dużo bardziej jest optymalny silnik 3 cylindrowy niż 4 cylindrowy. Oczywiście, jeśli producent posiada już opracowaną odpowiednią technologię koszty produkcji silnika o jednym cylindrze mniej będą niższe. Mniejsze będą koszta bloku silnika, cylindrów, łożyskowania wału korbowego i układu zasilania (3 zamiast 4 wtryskiwaczy).

4 myśli nt. „3 cylindrowy diesel

  1. Lesław

    Ekolodzy i koncerny motoryzacyjne chca doprowadzic ludzi do irytacji przez kiepska kulture pracy i niska zywotnosc silnikow by potem zaoferowac samochody 2-3 razy drozsze: auta elektryczne ale o znakomitej kulturze pracy (elektryczny silnik pracuje prawie bezszelestnie) i niskiej awaryjnosci.

    Odpowiedz
  2. Wiktor

    Do małych aut w zupełności wystarczają dwa cylindry. Trzy to za dużo, stopień skomplikowania dla wyrównoważenie silnika taki sam jak w 3 cylindrowym a optymalna pojemność jednego cylindra to coś w okolicach pół litra. Więcej niż litr silnika nie jest potrzebny do małego auta. 1.0 TDI wystarczyłoby spokojnie.

    Odpowiedz

Skomentuj Lesław Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *