Usuwanie FAP

Usuwanie filtra cząstek stałych jest bardzo częstą praktyką przy okazji zabiegu chiptuningu. FAP powoduje zwiększenie oporów w układzie wydechowym co powoduje spadek mocy. Po usunięciu filtra FAP moc pojazdu możemy zwiększyć w większym stopniu niż nie pozbywając się go z układu wydechowego.

Usuwanie FAP a spalanie

W przeciwieństwie do filtra cząstek DPF (DPF – filtr cząstek w tzw. systemie suchym) usunięcie FAP nie obniży drastycznie zużycia paliwa. Spalanie samochodu powinno co prawa spaść ale w niewielkim zakresie. Po usunięciu filtra cząstek FAP nie musimy jednak uzupełniać płynu Eolys.

Usuwać czy nie?

Usuwając filtr cząstek stałych z układu wydechowego sprawiamy, że nasz samochód nie będzie już spełniał norm czystości spalin z jakimi został z homologowany. Co prawda pozbywamy się problemu z filtrem cząstek stałych i zmniejszymy koszty eksploatacji samochodu ale czy na pewno usuwanie FAP jest zabiegiem godnym naśladowania?

Na czym polega usuwanie?

Usuwanie filtra cząstek stałych polega nie tylko na fizycznym usunięciu filtra bądź wkładu filtra ale również zmianie oprogramowania sterownika ECU. Ta ostatnia czynność jest niezbędna ponieważ fabryczne oprogramowanie regularnie sprawdza funkcjonowanie filtr cząstek stałych i w przypadku wykrycia jego braku może przełączyć silnik w tryb awaryjny.

Alternatywą dla usunięcia filtra cząstek stałych jest wymiana na nowy filtr. Jednak w samochodach, które równocześnie posiadają wycieki oleju z turbosprężarki bądź wtryskiwacze nie dozują równych dawek (lanie wtrysków, zapchane wtryskiwacze, zużyte wtryski) nowy filtr szybko ponownie ulegnie zatkaniu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *