Czy chiptuning jest bezpieczny dla silnika?

Chiptuning to programowe zwiększenie mocy i momentu obrotowego silnika samochodu. Najbardziej podatne na ten zabieg są samochody z turbodoładowanymi silnikami. Nie ma większego znaczenia czy jest to auto z silnikiem diesla czy samochód benzynowy, choć w przypadku tego pierwszego chiptuning jest łatwiejszy do wykonania.

Bezpieczny chiptuning

Istnieją jednostki napędowe, w których zapas wytrzymałości części mechanicznych silnika jest naprawdę olbrzymi. Przykładem takich silników są 1.9 TDI oraz 1.8 T ze stajni Volkswagena. Istnieją jednak już silniki fabrycznie wysilone, które nawet przy fabrycznej mocy generują dość spore obciążenia dla swoich podzespołów jak silnik 2.2 dCi ze stajni Renault.

Innymi słowy: jeśli w danej jednostce napędowej wśród typowych usterek nie występują często usterki związane z układem korbowo-tłokowym (pękanie wału korbowego, nadmierne zużycie panewek) czy głowicą (pękanie, osiadanie głowicy) to taką jednostkę możemy bezpiecznie poddać zabiegowi chiptuningu.

Chipować nie chipować

Przeciwnicy „chipowania” twierdzą, że gdyby producent samochodu uznał, że silnik może osiągać moc np. 180 KM a nie fabryczne 140 KM to w taki sposób zaprogramowałby jego sterownik. A poprawianie fabryki jest tu tylko proszeniem się o awarie. Być może jest to w wielu przypadkach prawda. Jednak należy mieć na uwadze, że producentowi nie zawsze przyświecał fakt uzyskania z danej jednostki jak najwyższej mocy. Dlaczego? Powodem może być np. konieczność spełnienia norm czystości spalin. Kolejnym powodem jest fakt, że producent tak naprawdę mógł nie mieć dużo czasu na dokładne przetestowanie jednostki i nie chciał wypuszczać na rynek silnika o większej mocy ale dużo większej awaryjności. Po latach okazało się, że dany silnik jest jednak bezawaryjny a jego zużycie po wielu tysiącach kilometrów jest niewielkie. Wtedy chiptunerzy zauważając ten fakt zaczynają chipować dany silnik. Kolejnym aspektem są odchyłki od norm podczas procesów produkcyjnych. Każda jednostka fabrycznie posiada ten sam program. A jeśli jeden silnik różni się od drugiego, czy może on wydobyć całą dostępną moc z danego silnika? Należy tu jeszcze wspomnieć o złym użytkowaniu pojazdu. Przykładowo: w każdej instrukcji obsługi turbodiesla znajdziemy informację o chłodzeniu turbiny po szybkiej jeździe; jednak producent w rzeczywistości zakłada że raz na wiele raz ktoś jadąc szybko autostradą zatrzyma się na stacji paliwowej i zgasi silnik. Źle by świadczyło to o producencie samochodów, gdyby natychmiast taki silnik ulegał awarii. Podobnie jest z mocą uzyskiwaną na „zimnym silniku”. Przecież samochody nie mają ogranicznika mocy na nierozgrzanym silniku i teoretycznie możemy przy -30 stopniach odpalić diesla i zacząć nim holować ciężką przyczepę pod stromy podjazd. Czy w takim przypadku silnik może od razu ulec awarii? Nie powinien. Chiptuning zakłada jednak, że użytkownik pojazdu będzie dużo bardziej świadomy i nie będzie korzystał z całości dostępnej mocy i momentu obrotowego w warunkach niekorzystnych.

Chiptuning diesla z filtrem cząstek stałych

Bardzo często rodzime firmy wykonujące usługi chiptuningu oprócz samego „zrobienia samego chipa” usuwają filtry cząstek stałych. Nie będziemy się tu podejmować prawnych dywagacji na temat takiego zabiegu: klient wykonuje go na własną odpowiedzialność.

Fabryczny chiptuning

Wbrew pozorom istnieją firmy, które seryjnie montują chipa. Przykładem są samochody marki Saab. Samochody z oznaczeniem Hirsch to właśnie jednostki po fabrycznym chiptuningu. Saab 9-3 II 1.9 TID osiąga po takim programie 175 KM zamiast 150 KM.

6 myśli nt. „Czy chiptuning jest bezpieczny dla silnika?

  1. Pietrek

    Niestety jak widzę co robią moi znajomi to mysle ze chiptuning powinien przestac byc legalny w tym kraju. Ludzie sprowadzaja samochody w stylu Mondeo TDCI, mocy fabrycznej zupelnie to nie osiaga. Wywalaja DPF robia chipa, samochod dymi, szkodzi srodowisku, ach szkoda gadac… takie cos w Niemczech to z miejsca zabranie DR.

    Odpowiedz
  2. Adrian

    Samo wycięcie filtra powoduje wzrost mocy. Potwierdzone na moim przykładzie. Miałem pomiar przed i po w Vectrze C 1.9 diesel. Po wycięciu 15 KM koni więcej. Przed usunięciem 145 KM.

    Odpowiedz
  3. Mikołaj

    W moim przypadku chiptuning wykonany przez GCS Tuning w Krakowie wywołał same pozytywne efekty.
    Do dnia dzisiejszego nie miałem żadnych problemów z silnikiem,a samochód jeździ jak pszczółka.

    Odpowiedz
  4. patryks

    Jest bezpieczny, nie ma co gadac ze nie. Przekonalem sie na wlasnym przykładzie. Nawet przez chwile nie załowałem 🙂 Mi chiptuning robiła firma cartronic, mozna sobie sprawdzic 🙂 Pozdrawiam

    Odpowiedz

Skomentuj Intruz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *