Najbardziej trwałe mocne silniki benzynowe

Trwałe, niewysilone do granic możliwości, silniki benzynowe odchodzą do lamusa. Tym trudniej znaleźć mocny i trwały silnik benzynowy ponieważ duże silniki normy emisji spalin wyrugowały jako pierwsze. Dlatego trudno je znaleźć nawet w samochodach używanych, ponieważ większość takich jednostek znajduje się już w bardzo starych autach.

Audi/Volkswagen 2.8 V6 193 KM (do 2001 roku)

Niestety koncern VAG zaprzestał produkcji trwałych silników benzynowych 20 lat temu. W Audi popsuto silniki jeszcze przed erą FSI/TFSI: w ostatnim 3.0 wolnossącym pękały bloki.

BMW M54B30 3.0 231 KM, M54B25 2.5 192 KM, M54B22 170 KM (do 2005 roku)

To ostatnie trwałe benzynowe BMW pozbawione bezpośredniego wtrysku i Valvetronica. Co prawda silniki zużywały nieco oleju, ale i tak mało na tle późniejszych konstrukcji. Najpoważniejszą wadą tego silnika jest fakt i przestał on być montowany w 2005 roku a ostatnim samochodem wyposażonym w ten motor było BMW serii 5 E60.

Citroen ES9 A 3.0 V6 211 KM (do 2009 roku)

Największą wadą tego silnika jest niezmiernie mała ilość samochodów wyposażonych w niego na rynku aut używanych. Najczęściej spotkamy go tylko w danych technicznych. Wyposażone w niego były Citroeny C5 II generacji przed liftingiem oraz Citroeny C6. Po zakupie takiego samochodu czeka nas wymiana drogiego paskowego rozrządu. Jednak 3000 zł za wymianę rozrządu to i tak niewiele w porównaniu do wydatków jakie czekają nas podczas naprawy usterek współczesnych silników.

Fiat 1.4 T-JET 120, 150, 155 KM (do 2020 roku)

Silnik ten nie jest przesadnie mocny ale jak na samochody, w których występuje moc wydaje się być wystarczająca. Mowa tu o silnikach bez systemu MultiAir. Jednostki z tym systemem są mocniejsze ale i również bezawaryjne. Jednostka ta była dostępna przez lata w Alfa Romeo Giulietta, Fiacie Bravo II, Punto, Tipo 356 i Lancii Delcie. Niestety w tych samochodach sprzężony był z awaryjną 6-cio biegową skrzynią biegów produkcji Opla o oznaczeniu M32. Praktycznie całkowicie bezawaryjny zespół napędowy tworzy ten silnik wraz z 5-cio biegowym manualem występującym w Fiacie Linea 1.4 T-JET.

Hyundai 2.4 161 KM (do 2009 roku)

Ten zaledwie 4-ro cylindrowy silnik o pojemności 2,4 litra występował w samochodach Hyundai Sonata IV, Santa Fe oraz Kia Sorento. Awaryjność jest tym bardziej niska, że w czasach jego młodości Hyundai zalecał wymianę oleju 5W30 co 15 000 km lub 1 rok. A w tym samym czasie niemieckie konstrukcje już dawno były niszczone przez LongLife.

Opel 2.0 Turbo Z20NET 175 KM (do 2008 roku)

Występował w Oplu Vectra C i Oplu Signum. Był praktycznie bezawaryjny w przeciwieństwie do 2.0 Turbo A20NHT z Insigii, w którym oprócz mało trwałego rozrządu zdarzał się przypadki pękania bloku.

Mazda MZR 2.5 16V L5-VE 170 KM (do 2013 roku)

Choć ten dwuipółlitrowy osiąga zaledwie 170 KM i 226 Nm warto go wymienić przynajmniej z dwóch względów. Po pierwsze: był produkowany stosunkowo długo. Po drugie: w Maździe 6 GH, w której był montowany oferuje naprawdę dobre osiągi (8,1 do 100 km/h) i posiada normę spalin EURO 5. Niestety opisywana Mazda, jak to zresztą każda Mazda, nie słynie z dobrych zabezpieczeń antykorozyjnych: brak ocynkowanych blach to poważny minus.

Mercedes 5.0 V8 M 113 E 50 306 KM (do 2007 roku)

To ostatni mocny, trwały i nieskomplikowany silnik Mercedesa. Silnik jest wybitnie niewysilony – 61 KM z jednego litra – to oznacza, że gdyby miał 2 litry pojemności generowałby tylko 122 KM. Głowice posiadają tylko po jednym wałku rozrządu, napędzającym na każdym cylindrze po 3 zawory. Silnik występował w bardzo wielu Mercedesach, od niewielkiego CLK 500 pierwszej generacji poprzez klasy G, S, SL, CL ML, E klasę W211, Mercedesa CLS pierwszej generacji i Mercedesa klasy R. Trafił również do – niespotykanego na naszym rynku – SsangYong Chairman W.

Renault F4R 2.0 TCe 170, 205 KM (do 2013 roku)

F4R to pancerny turbodoładowany silnik benzynowy wyposażony jeszcze w żeliwny blok. To rozwiązanie starodawne, dziś już nie stosowane, ale za to zwiększające trwałość jednostki napędowej. Silnik występuje w Renault Laguna III generacji, Espace IV i Vel Satis, najczęściej z trwałym japońskim 6-cio biegowym automatem. Rzadko z 6-cio biegową bezawaryjną skrzynią. Niestety pod koniec produkcji ten silnik był dostępny tylko w Lagunie Coupe.

Volvo B5254T3 R5 2.5 Turbo 20V 220 KM (do 2011 roku)

Silnik ten stanowi połączenie trwałości i dużej elastyczności turbodoładowanych motorów. Występował w Volvo S40 II, V50, C70 ale spotkamy go również w Fordzie Mondeo Mk4, S-MAX oraz Focusie Mk2 i nazywał się tam 2.5 Turbo Duratec.

3 myśli nt. „Najbardziej trwałe mocne silniki benzynowe

Skomentuj Władimir Włóżdo Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *