Ekonomiczna jazda dieslem

Nowoczesne silniki diesla są bardzo oszczędne. Wykazują niskie zużycie paliwa w szerokich zakresach obciążeń. Jak jednak całkowicie wykorzystać ich właściwości oraz cieszyć się z niskiego zużycia paliwa?

Mapa jednostkowego zużycia paliwa. Jednostką jest g/kWh, czyli ilość gramów paliwa potrzebna do uzyskania kWh mocy. Osią poziomą stanową obroty silnika a oś pionową obciążenie silnika.

Mapa jednostkowego zużycia paliwa w samochodzie Volkswagen Jetta 2.0 TDI z 2009 roku. Jednostką jest g/kWh, czyli ilość gramów paliwa potrzebna do uzyskania kWh mocy. Osią poziomą stanową obroty silnika a oś pionową obciążenie silnika.
źródło: ecomodder.com

Oprócz typowych zasad ekodrivingu musimy pamiętać, że silnik diesla lubi wysokie obciążenie przy danych obrotach. Tzn. jeśli da się jechać na biegi wyższym niż aktualnie jedziemy z tą samą prędkością zmieńmy bieg na wyższy.

Nieekonomiczna jazda dieslem to jazda na takim biegu, że w każdej chwili jesteśmy w stanie mocno przyśpieszyć.

Ekonomiczna jazda dieslem to takie „zamulenie go” biegami by po wciśnięciu pedału gazu przy danej prędkości przyśpieszał bardzo słabo. Oczywiście nie bez przesady. Zawsze należy pozostawić pewną rezerwę momentu obrotowego na danej prędkości obrotowej. Taką taktykę stosują nowoczesne zautomatyzowane skrzynie biegów i dzięki temu uzyskują niższe zużycie paliwa niż w autach z manualną skrzynią biegów obsługiwaną przez przeciętnego kierowcę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *