Od wielu, wielu lat kupując samochód osobowy, nieważne czy używany czy nowy, mamy do wyboru samochody z silnikiem diesla oraz auta z silnikami benzynowymi. Przez wiele lat praktycznie każdy silnik można było zagazować, zmieniło się to wraz z upowszechnieniem silników z wtryskiem bezpośrednim. Obecnie wiele nowych samochodów praktycznie nie nadaje się do gazu. Jednak zużycie paliwa w tych ostatnich jest tak niskie, że gaz w praktyce może okazać się nawet nie potrzebny. Z kolei przy tych starych klasycznych silnikach benzynowych gaz jest praktycznie niezbędny by utrzymać sensowne proporcje kosztów paliwa do kosztów zakupu pojazdu. Kupując więc nowy samochód można powiedzieć, że dylemat co do zasilania silnika brzmi: diesel, gaz czy benzyna.
Nowy samochód: Dacia Duster 1.6 16V 105 LPG, Tce 125, 1.5 dCi 110 FAP
Ze względu na popularność SUV-ów i niski budżet kupujących nowy samochód w Polsce oraz dostępność w trzech wersjach paliwowych wybraliśmy do porównania Dacie Duster. W wersji LAUREATE, gdyż taka wersja wyposażeniowa występuje we wszystkich wersjach układów zasilania.
1.6 16V 105 LPG 4×2 | Tce 125 4×2 | 1.5 dCi 110 FAP 4×2 | |
koszt zakupu | 55900 | 57900 | 61900 |
przyśpieszenie 0-100 km/h | 12,8 | 10,4 | 12,2 |
ilość biegów | 5 | 6 | 6 |
średnie zużycie paliwa | 9 | 6,3 | 4,8 |
cena paliwa | 2,53 | 5,15 | 5,07 |
koszt przejechania 100 km | 25,345* | 32,445 | 24,336 |
koszt paliwa po 100000 km | 25345* | 32445 | 24336 |
koszt całkowity | 81245 | 90345 | 86236 |
* – przy samochodzie z instalacją gazową uwzględniliśmy dodatkowo zużycie benzyny na poziomie 0,5 litra na 100 km
Diesel sie nie opłaca się! LPG dla oszczędnych!
Na tle powyższych danych wyraźnie widzimy, że zakup nowego samochodu z silnikiem diesla się nie opłaca. Jeśli tylko w danym modelu jest dostępny stary dobry klasyczny benzyniak jak w modelu Duster i do tego jeszcze z seryjną instalacją gazową to kupmy właśnie tą wersję zamiast diesla. Diesel nie gwarantuje ani lepszych osiągów ani dużo niższych kosztów paliwa niż samochód z instalacją gazową. Za to wydatki eksploatacyjne przy aucie z silnikiem 1.5 dCi będą z pewnością wyższe niż w starym dobrym 1.6 z Laguny. Przy dieslu dochodzą naprawy turbiny, koła dwumasowego, wtryskiwaczy. Co prawda w aucie z instalacją gazową też dochodzi do zużycia komponentów instalacji gazowej lecz ceny części są zdecydowanie niższe.
Turbobenzyna dla szukających lepszych osiągów
125 konny silnik turbobenzynowy ostatecznie nie będzie kosztował na stacji benzynowej aż tyle więcej by nie było warto dopłacić do dużo lepszych osiągów w stosunku do starego 1.6 i 1.5 dCi. Dlatego powinny go wybrać osoby dla których ważne są dobre osiągi i radość z jazdy.
Podsumowanie
Reasumując: osoby szukające samochodu, który przejedzie możliwie dużo kilometrów bez kosztownych usterek pozostawiając przy tym niewiele pieniędzy na stacji benzynowej zdecydowanie powinny wybrać samochód w którym instalacja gazowa znajduje się pod maską. Dla kierowców, którzy oczekują czegoś więcej od samochodu niż tylko przemieszczenia się z punktu A do B zalecamy wybór auta z silnikiem turbobenzynowym z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Zakup diesla przy obecnych polskich realiach cen paliw jest nieopłacalny.
Ciekawe jakby zestawienie wyglądało, gdyby wybrać nowego Rapida 1.2 TSI z seryjnym LPG czyli i tanio i dynamicznie :]
Stałem przed podobnym dylematem kupując Logana. Kusiło mnie 1.6 + gaz albo dCi. Przejechałem się jednak jednym i drugim i dCi ciągnie o wiele lepiej niż to 1.6. Zupełnie inna jazda a w dieslu można zrobić jeszcze dodatkowo chip.
Porównujesz dwie zupełnie inne jednostki pod względem stopnia zaawansowania. 1.6 benzyna 107 KM to bardzo wczesne lata 90-te a 1.5 dCi to są zaawansowane „lata dwutysięczne”