W 2008 roku BMW zaczęło stosować w serii 7 F01/F02 8-mio biegowy automat. Była to skrzynia o oznaczeniu 8HP produkowana przez ZF.
Jedna skrzynia, we wszystkich modelach
Obecnie ta skrzynia jest dostępna we wszystkich aktualnie sprzedawanych samochodach tej marki. Począwszy od małego BMW serii 1 (oprócz BMW 114i gdyż tam dostępna jest jedynie skrzynia ręczna) o oznaczeniu F20/F21, skończywszy na BMW serii 7 F01/F02 oraz seriach X. Nie posiada jej jedynie BMW Z4 E89, które jest stosunkowo starą konstrukcją i niewielkim autem typowo sportowym, gdzie podstawową skrzynią biegów jest skrzynia manualna.
Na naszych drogach najczęściej spotkamy ją w BMW F30 318d oraz 320d.
Oczywiście fizycznie nie jest to ta sama przekładnia automatyczna, lecz ta sama konstrukcja, tak naprawdę w BMW występuje kilka jej odmian.
Pierwsza generacje 8HP
Przekładnia 8HP doczekała się już dwóch generacji. Pierwszą generacje ze skrzyń stosowanych w BMW stanowią skrzynie
- 8HP45 do 450 Nm w dieslu i 500 Nm w benzynie
- 8HP70 do 700 Nm w dieslu i benzynie
Druga generacje 8HP
Drugą generację 8HP stanowią skrzynie:
- 8HP50 do 500 Nm w dieslu i benzynie
- 8HP75 do 750 Nm w dieslu i benzynie
Oprócz tego skrzynie 8HP są stosowane mi. w samochodach marek Chrysler, Dodge, Jeep, Iveco, Maserati, . Najmocniejsza wersja, niestosowana w autach BMW 8HP90 jest oferowana mi. w Audi SQ7 i Rolls-Royce Ghost.
Zestopniowanie skrzyni 8HP | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | R |
4.714 | 3.143 | 2.106 | 1.667 | 1.285 | 1.000 | 0.839 | 0.667 | 3.300 |
Skrzynia z racji dużej ilości przełożeń posiada ogromną ich rozpiętość sięgającą ponad 700 %. Oznacza to, że na ostatnim 8-mym przełożeniu silnik samochodu kręci się ponad 7 razy wolniej niż na jedynce jadąc z tą samą prędkością.
Pierwszy automat ze Start and Stop i możliwością jazdy na luzie
Przekładnie 8HP drugiej generacji współpracują również z opcjonalnym systemem Start and Stop. Do tej pory, w automatycznych skrzyniach biegów, nie było to możliwe gdyż nie znano sposobu na szybkie „rozpięcie” napędu w przypadku wyłączania silnika i szybkie jego spięcie po starcie silnika. Przełączenie z N na D w automatycznych skrzyniach biegów po prostu trwało zbyt długo i funkcja Start&Stop nie działałaby wystarczająco komfortowo. W II generacji skrzyń ZF8HP problem został ten rozwiązany, przy okazji samochody zyskały inną ciekawą funkcję: możliwość jazdy na luzie. BMW ograniczyło maksymalną prędkość przy której 8-mio biegowe automaty „wrzucają same na luz” do 160 km/h.
Ciekawe jaki ich procent dojedzie 300000 km bez szarpania…
to już pierwszego wlasciciela raczej nie bedzie obchodzic tylko ciebie, bo ty mozesz dopiero odkupic takie auto jak je juz zjeździ. Biednemu zawsze piasek w oczy niestety..
biedni zatrzymali się na 5-cio biegowych manualnach
8 biegów to za dużo. Należy iść w kierunku przekładni bezstopniowych CVT, które bardzo dobrze sprawują się przy większych mocach i momentach co pokazał Nissan w modelu Murano (265 KM). Da się? Da!
Taaa i moze awaryjnosc jak w Mulitronicu: koszt naprawy 11 tysiecy
Szkoda, że BMW nie postawilo na rozwód bezstopniowych przekładni jak zrobiło to Audi. W niewielkich samochodach jest to niedocenione.
Wszyzstko ponad 5-cio biegowe 5HP gdzie koszt naprawy wynosi 4 tysiace zlotych czyli srednia krajowa to jest zdzieranie skory z klienta.
5hp ma juz wystarczajaca rozpietosc i kulture pracy (lockup)
Dlaczego BMW nie stosuje przekładni dwusprzęgłowych, które są standardem już nawet w Renault (np. 1.6 TCe)? Przecież takie skrzynie mają o wiele wiekszą sprawność.
Najpierw zrobili diesle generujące 400 Nm z 2 litrów pojemności, które praktycznei nie wymagają wielu przełożeń. A teraz zrobili automat, który wcale nie potrzebowałby takiego silnego i elastycznego silnika…
Największe zło 21wieku to skrzynia cvt. Do skutera ok ale nie w samochodzie gdzie silnik wyje i stoi wyje i jedzie a skrzynia „kończy się” po 120km/h. Te skrzynie były dobre może 20 lat temu a nie dziś.
Odnosząc sie do niektórych komentarzy – skrzynia CVT czyli bezstopniowa to najgorsze zło 21w, nie ma chyba nic gorszego od badziewia zwanego cvt, owszem rewelacyjnie sprawuje sie w skuterze, moze w autobusie miejskim choc tez nie do konca. Skrzynia która wyje i nie jedzie albo jedzie i wyje.
Jeszcze do teraz mam w uszach ryk silnika w aurisie hybrid ze skrznia skonczyla sie przy 120km na h i od tego momentu ryk, wycie, i tyle w temacie.
Jaki autobus miejski ma CVT????? Dokształć się!